fbpx skip to Main Content

Case

Kund

Försvarsmakten
via Tubecon Sverige

Tjänster

Kreativ konceptutveckling

Projektnamn

Tubecon på Flygdagen 2017

Tidsperiod

maj 2017 - september 2017

Bakgrund

Tubecon är ett kommersiellt koncept där fansen får möta några av landets största kändisar på sociala medier. Försvarsmakten arrangerar årligen sitt evenemang Flygdagen.

Uppdrag

I mitten av 2017 anlitades Tubecon för att skapa positiv exponering för Försvarsmakten i sociala medier, med målet att fler ungdomar skulle få upp sina ögon för en karriär inom militären. Samarbetet var det första i sitt slag och extra aktuellt med tanke på den återinförda värnplikten.

Resultat

Vi löste utmaningen genom att tillsammans med Norrbottens Flygflottilj F21 skapade vi ett mindre Tubecon-event på Flygdagen i Luleå. De medverkande profilerna fick göra en minivariant av GMU (Grundläggande Militärisk Utbildning) och prova på att flyga i stridsflygplan. Internetkändisarna Amanda Edmundsson, Joel Wetzel och Big Steve skapade innehåll i sina sociala kanaler, som bland annat visade olika yrken inom Försvarsmakten. Försvarsmakten fick positiv exponering med stor räckvidd i sociala medier. Bilder och videos från mini-lumpen och Tubecons medverkan på Flygdagen spreds i kanaler som når hundratusentals unga följare. Över 100 barn och ungdomar kom dessutom till Flygdagen för att ta del av fanträffen som arrangerades i samarbete med Tubecon.

Vill du veta mer?

Kul! Skriv din mejladress i fältet nedanför så hör vi av oss inom 48 timmar.





Back To Top