Influencer marketing i praktiken – Strategi, ekonomi och juridik

Om författaren

Johannes Gustavsson är kommunikationskonsult med ett särskilt intresse för sociala medier, influencer marketing och ungdomskommunikation, som vänder sig till företag, organisationer och offentliga verksamheter som bättre vill förstå det ständigt föränderliga digitala medielandskapet. Han har förutom krönikor i branschmedia också skrivit böckerna Uppfödd på nätet och Influencer marketing i praktiken. Han är dessutom en flitigt anlitad föreläsare och utbildare som ger nya perspektiv till allt från marknadsavdelningar och ledningsgrupper till lärarlag och högskolestuderande. Han är därtill ledamot i Medieakademin som gör den årliga Maktbarometern.

Influencer marketing har blivit en mer självklar del av många företags och organisationers marknadsföringsmix. Det handlar om att använda inflytelserika profiler med ett betydande antal följare för att nå ut till en målgrupp på ett trovärdigt sätt - oavsett om det handlar om att bygga varumärke, sälja varor eller sprida budskap.

Influencer marketing i praktiken presenterar beprövade arbetssätt och metoder samt aktuell forskning inom området. Dessutom innehåller boken fallstudier, övningsuppgifter och intervjuer med experter. Boken vänder sig till dig som studerar marknadsföring och kommunikation, men kan också användas som inspirations- och kunskapskälla för dig som exempelvis arbetar på en reklambyrå eller marknadsavdelning.

Författaren Johannes Gustavsson har både praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap inom influencer marketing, dels som grundare av en agentur som representerar influerare, dels som föreläsare och utbildare inom yrkeshögskolan. Han har tidigare skrivit boken Uppfödd på nätet (2019).

  • För marknadsförare, kommunikatörer, studerande
  • 6 kapitel, 210 sidor, 10 övningsuppgifter
  • Använd som kurslitteratur eller komputveckling
Skaffa boken

Vad läsarna säger

"Gustavsson skriver i inledningen till Influencer marketing i praktiken att han velat skriva den bok han själv saknade inledningsvis och det är just en sådan grundläggande och användbar bok han bidrar med. Helhetsbetyg 4/5."

Yrla Dentén
Bibliotekstjänst BTJ

"Boken samlar på ett lättbegripligt och inspirerande sätt alla de viktigaste parametrarna för att lyckas med influencer marketing. En väldigt användbar och konkret bok som alla intresserade i fältet borde läsa!"

Elin Häggberg
Teknifik

"Johannes analys och modeller för förklaring av detta intressanta fenomen finns med som en röd tråd genom hela boken. Mångfacetterad, rolig och lärorik."

Cecilia Lindh
Mälardalens universitet

"Boken är mycket populär på kontoret och alla vill låna hem den! Jag är imponerad över både innehållet och språket. Riktigt bra."

Jonas Westling
Nine Agency
Slider Arrow Left
Slider Arrow Right

Skaffa boken

Vill du köpa ett exemplar av boken? Läs mer nedan, fyll i formuläret eller mejla direkt till hej@johannesgustavsson.se för vidare hjälp.

Var hittar jag boken?

Kan jag beställa ett provexemplar?

Det står att boken är slut! Vad gör jag?

Tack! Vi hör av oss snart.
Oops! Something went wrong while submitting the form.