En av de stora fördelarna är att du får en kontinuitet. Om ni är flera personer som äger influencer marketing-frågan på din arbetsplats finns det också en poäng i att alla arbetar på ett liknande sätt. Om det finns en tydlig ordning för hur saker och ting ska skötas kommer det att bli enklare att hålla en röd tråd i kontakten med influencers, oavsett om det rör urval, förhandling, avtalsskrivning eller rapportering.
Vi arbetar enligt 10-stegsmodellen för influencer marketing. De olika stegen är alla viktiga delar av ett framgångsrikt arbetssätt. Vi har delat upp stegen i strategiska steg (svarta) och operativa steg (vita):
Ska ni jobba med en enda stor eller tio mindre influencers? Ska det gå i linje med övriga marknadsföringsinsatser, eller sticka ut? Vilken målgrupp vill vi nå? Strategivalet styr i allra högsta grad vägen framåt.
Det kan vara svårt att skilja på syfte eller mål. Syftet ska förklara varför vi gör något och kan vara lite fluffigt. Målet ska däremot vara hårt och mätbart, t.ex. “Vi ska nå 100 nya konverteringar inom 30 dagar” för att kunna följas upp längre fram.
Förutsättningarna kommer att variera beroende på om du har 0 kronor, 25 000 kronor eller 100 000 kronor i budget. Det är också läge att kolla runt i branschen efter ungefärliga prisnivåer för att kunna lägga en ungefärlig budget. Läs gärna “Vad kostar influencer marketing? Prissättning, betalning och förhandling”!
Ska du göra kostnadsfria pressutskick, använda ett affiliateupplägg eller göra renodlat betalda samarbeten? Vill du ha ett Instagram-inlägg, TikTok-klipp eller YouTube-video? Nu är det dags att tänka “What’s in it for them?”. Incitamentet är oftast, och bör vara, ekonomiskt, men fundera även på om det kan finnas även andra värden för influencers att samarbeta med dig.
Urvalet är A och O. Du vill ha rätt influencer på rätt plats. Om du är ett gräsklipparföretag kanske det vore konstigt att samarbeta med en sminkinfluencer. Lägg tid på att hitta rätt influencers, med hjälp av programvaror eller sociala mediers sökmotorer. Sätt gärna upp någon form av kravspecifikation på saker som influencers måste uppfylla för att få arbeta med dig. Det kan röra både hårda och mjuka värden, från “...ska ha minst 25 000 följare” till “...ska vara engagerad i klimatfrågan”.
Vi förutsätter att du har en lista med influencers som du vill samarbeta med. Nu har det blivit dags att kontakta dem. Hitta kontaktvägarna, som kan vara allt från en agents e-postadress till Instagram DM. Introducera dig, berätta vad du kan erbjuda och förklara vad nästa steg är. Inkludera gärna ungefärlig budget och tidsplan redan i första kontakten.
Briefen är din största chans att påverka samarbetet. En bra brief ska inte vara full med pekpinnar, utan snarare vara ett inspirerande dokument som förmedlar dina idéer och förslag kring innehållet. Innehållet måste dock följa vissa regler, exempelvis kring reklammärkning, som får ta plats under någon form av riktlinjer. Tidsplanen är också viktig för att enkelt kunna överblicka förväntningarna. Briefen är ofta sista anhalt innan man bestämmer sig för om man ska samarbeta eller inte.
Om alla är med på banan har det blivit hög tid att skriva avtal med varandra. Det är inte i första hand till för att kunna dra någon inför domstol längre fram, utan för att hantera förväntningar och minimera risker. Det går aldrig att avtala bort ansvaret som man som annonsör har för sin marknadsföring, oavsett kanal, men ett tydligt och lättförståeligt avtal kan göra stor skillnad i tilliten mellan parterna.
Nu har det blivit dags för den där bilden, videon, ljudet eller texten att bli till! Influencers är vana vid att arbeta utifrån briefs, vilket gör att du har maximal kontroll över ditt varumärke. Det är också kutym att inget av innehållet publiceras innan du först har fått ta del av det och godkänt materialet. Glöm inte att kolla så att briefen och riktlinjer om exempelvis reklammärkning är uppfyllda. Läs gärna “Reklammärkning vid betalda samarbeten på Instagram och TikTok”!
I det här steget återvänder vi till våra första strategiska punkter – framför allt strategival, syfte och mål – för att se hur kampanjen egentligen har gått. Vi jämför våra nyckeltal med det faktiska resultatet för att se om vi har uppnått målet, oavsett om det gällde antal gilla-markeringar eller faktiska konverteringar. Det här kan mycket väl vara det viktigaste steget, för att hela tiden utveckla såväl strategiskt som operativt arbete. Vad var bra – och vad hade vi kunnat göra bättre? Ta gärna en titt på samtliga tidigare steg, för att kunna landa i en slutsats att ta med dig till nästa samarbete.
Det här är ett av flera sätt att arbeta med influencer marketing. Alla företag och organisationer fungerar olika, på samma sätt som att olika produkter och tjänster måste svara på olika behov. Om du känner att du inte riktigt kommer loss har vi tre förslag på nästa steg:
Han vänder sig till företag, organisationer och offentliga verksamheter som bättre vill förstå det ständigt föränderliga digitala medielandskapet. Du kan anlita Johannes för konsultuppdrag eller boka en föreläsning.