


Vi har låtit undersökningsföretaget Verian (tidigare Sifo) undersöka vad svenskarna tycker om influencers i politiken. Här är några av insikterna:

Här är tipsen för partier, intresseorganisationer och fackförbund som vill prata om politiska frågor i en kontext som når unga.
Det finns många olika typer av influencers och alla pratar inte om mode, smink och inredning. Vill du prata gängkriminalitet, jäm-
ställdhet, försvarspolitik eller mat? Det finns garanterat en influencer som pratar om dessa...
Det finns en föreställning om att alla influencers tar betalt för allt. Det är sant för kommersiella samarbeten, men inte nödvändigtvis för partier och organisationer. Ett samarbete kan vara både betalt och icke-betalt....
Du vill förstås omges av rätt personer. Att samarbeta med varandra är att låna varandras varumärken. Att en influencer tidigare har tagit politisk ställning eller visat partitillhörighet behöver
inte betyda att det exkluderar personen från att synas med er...


Här är tipsen för influencers som vill använda sin plattform för att göra skillnad.
Du behöver inte göra en helomvändning och tänka att du nu enbart ska syssla med politik bara för att det är valår. Fortsätt med vad du än gör – mode, smink, inredning, filmtips, motorsport eller matlagning – men lyft in ett...
När du har identifierat vad du vill prata om är det dags att söka efter rätt person. På hemsidan regeringen.se hittar du samtliga ministrar, även kallade statsråd, som är ansvariga för olika delar av den sittande regeringens politik...
Vi tänker oss att du har fått till ditt möte. Grattis! Att nu läsa på inför inspelningstillfället ökar chansen att skapa riktigt bra innehåll. Samtalet blir mer spänstigt, utmanande och seriöst om du har bättre koll. Du kan exempelvis läsa på om vad din intervjuperson tidigare...

Influmera är ett kunskapshöjande initiativ som vill föryngra politisk kommunikation och hjälpa partier, andra politiska aktörer och influencers att få unga att bry sig mera. Influmera lanserades den 18 september 2025 – omkring ett år före nästa riksdagsval – och består av dels en undersökning som gjorts av Verian (tidigare Sifo), dels handfasta tips och faktiska case. Innehållet kommuniceras genom hemsidan, en kostnadsfri handbok samt i media.
Det övergripande målet är att föryngra politisk kommunikation hos partier och andra politiska aktörer, för att i sin tur öka valdeltagandet bland unga. Vi har identifierat att influencers kan vara en viktig faktor för att väcka intresse för politiska frågor och vill därför uppmuntra även influencers att använda sin plattform för att göra skillnad.
Vem som helst kan ta del av vårt initiativ, men vi har identifierat tre huvudsakliga målgrupper: Parti eller politisk aktör, t.ex. politiska partier, intresseorganisationer eller fackförbund som vill föryngra sin politiska kommunikation. Influencers, som egentligen kan vara som helst med någon form av följe, som vill använda sin plattform för att göra skillnad. Journalister, som vill ha underlag för att bättre förstå nya generationers politiska landskap.
Influmera är ett initiativ från kommunikationskonsulten Johannes Gustavsson, som arbetar med sociala medier, influencer marketing och ungdomskommunikation. Initiativet är oberoende och till fullo finansierat av Johannes Gustavsson Kommunikation (JGK AB). Vi ser det som ett sätt att dela med oss av kunskap och samtidigt bygga nätverk.
Vi har låtit Verian (tidigare Sifo) fråga svenskarna om deras inställning till politiskt innehåll från influencers i sociala medier. Mätperioden är från 14 till 25 augusti 2025. Enkäten besvarades av 1 000 personer ur den riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sifopanelen. Åldersgruppen 18–29 år utgjorde 600 av respondenterna medan 400 av respondenterna var 30–84 år. Vi delar gärna med oss av mer underlag vid förfrågan. Kontakta hej@johannesgustavsson.se.