Nu föryngrar vi politisk kommunikation!


Influmera är ett kunskapshöjande initiativ som vill föryngra politisk kommunikation genom att lära partier, andra politiska aktörer och influencers att prata politik med unga.

Ett initiativ från Johannes Gustavsson Kommunikation
  • Insikter för dig som arbetar med politisk kommunikation
  • Handfasta, konkreta tips att ta med in i ditt arbete
  • Inspirerande exempel från Sverige och världen

Dagens unga tittar inte på partiledardebatter.

De flesta tar istället del av nyheter och samhällsinformation genom sina sociala flöden – och lyssnar på influencers åsikter.

Därför behöver partier och andra politiska aktörer bli bättre på att använda sociala medier för att väcka engagemang, nå svårnådda målgrupper och forma opinionen.

Här hittar du färsk statistik om svenskarnas syn på influencers i politiken, inspirerande exempel från Sverige och världen, och handfasta tips för att lyckas med valet 2026!

Vad tycker unga om influencers i politiken?

Vi har låtit undersökningsföretaget Verian (tidigare Sifo) undersöka vad svenskarna tycker om influencers i politiken. Här är några av insikterna:

56 %

kan tänka sig att ta del av politiskt innehåll i sociala medier från en influencer

Bara 1 av 10

tror att influencers kan påverka deras åsikter, men hela 6 av 10 tror att de påverkar andras

Faktabaserat

och utbildande innehåll är mycket viktigare än roligt och underhållande

Tydliga

ställningstaganden är något viktigare för de som sympatiserar med oppositionspartierna

7 tips till partier och politiska aktörer

Här är tipsen för partier, intresseorganisationer och fackförbund som vill prata om politiska frågor i en kontext som når unga.

Läs alla tips i sin helhet →

Vill du ha fler tips, insikter och exempel?

7 tips till influencers som vill använda sin plattform för att göra skillnad

Här är tipsen för influencers som vill använda sin plattform för att göra skillnad.

Läs alla tips i sin helhet →

Är du redo att influmera?

Fyll i dina uppgifter här så skickar vi dig en kostnadsfri, digital handbok i politisk kommunikation genom influencers! Vill du hellre ha ett fysiskt exemplar? Fyll i det här formuläret istället!

Tack! Klicka här för att komma till handboken. Vi skickar också länken till dig via e-post.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vad är Influmera?

Influmera är ett kunskapshöjande initiativ som vill föryngra politisk kommunikation och hjälpa partier, andra politiska aktörer och influencers att få unga att bry sig mera. Influmera lanserades den 18 september 2025 – omkring ett år före nästa riksdagsval – och består av dels en undersökning som gjorts av Verian (tidigare Sifo), dels handfasta tips och faktiska case. Innehållet kommuniceras genom hemsidan, en kostnadsfri handbok samt i media.

Vad är målet med Influmera?

Det övergripande målet är att föryngra politisk kommunikation hos partier och andra politiska aktörer, för att i sin tur öka valdeltagandet bland unga. Vi har identifierat att influencers kan vara en viktig faktor för att väcka intresse för politiska frågor och vill därför uppmuntra även influencers att använda sin plattform för att göra skillnad.

Vem kan ta del av initiativet?

Vem som helst kan ta del av vårt initiativ, men vi har identifierat tre huvudsakliga målgrupper:  Parti eller politisk aktör, t.ex. politiska partier, intresseorganisationer eller fackförbund som vill föryngra sin politiska kommunikation. Influencers, som egentligen kan vara som helst med någon form av följe, som vill använda sin plattform för att göra skillnad. Journalister, som vill ha underlag för att bättre förstå nya generationers politiska landskap.

Vem står bakom Influmera?

Influmera är ett initiativ från kommunikationskonsulten Johannes Gustavsson, som arbetar med sociala medier, influencer marketing och ungdomskommunikation. Initiativet är oberoende och till fullo finansierat av Johannes Gustavsson Kommunikation (JGK AB). Vi ser det som ett sätt att dela med oss av kunskap och samtidigt bygga nätverk.

Hur är undersökningen gjord?

Vi har låtit Verian (tidigare Sifo) fråga svenskarna om deras inställning till politiskt innehåll från influencers i sociala medier. Mätperioden är från 14 till 25 augusti 2025. Enkäten besvarades av 1 000 personer ur den riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sifopanelen. Åldersgruppen 18–29 år utgjorde 600 av respondenterna medan 400 av respondenterna var 30–84 år. Vi delar gärna med oss av mer underlag vid förfrågan. Kontakta hej@johannesgustavsson.se.