skip to Main Content

Tubecon Sverige
Uppdragsgivare
Tubecon International
Tidsperiod
januari 2016 - november 2017
"Det här är en passionerad hyllning till den nya tidens kommunikation och kultur. Vi har med oss några av landets största digitala stjärnor, som är stora förebilder för många. De fyller dessutom själva programmet med innehåll som de vet att deras tittare vill ha"
– Johan Lundsten, Tubecon Sverige
Bakgrund
Tubecon är ett internationellt kommersiellt koncept som arrangerar pop up-liknande evenemang där fansen får träffa några av landets största kändisar på sociala medier. Tubecon hade premiär i Finland 2014. Formatet hade premiär i Sverige den 6 januari 2016 då närmare 5000 besökare samlades i Stockholmsmässan i Älvsjö. Hösten 2016 tog vi med oss konceptet ut i landet på turné. Totalt arrangerades 17 svenska event i 15 olika städer med över 25 000 besökare under åren 2016 och 2017.
Uppdrag
Uppdraget var ursprungligen att producera och publicera innehåll till sociala medier, bygga en följarskara och interagera med följarna. Kort därefter fick jag titeln Head of PR & Community – som även innefattade medieköp i traditionella och digitala medier, att skriva pressmeddelanden och sköta pressackreditering. Positionen innebar också kreativ konceptutveckling tillsammans med samarbetspartners (SJ, Lenovo, Försvarsmakten, Telenor, Nickelodeon) och strategisk rådgivning i form av en plats i ledningsgruppen.
Resultat
Vi fick snabbt en stor följarskara på sociala medier efter lanseringen. Efter cirka 1 år hade vi nått totalt 80 000 Instagram-följare, vilket ledde till bra engagemang och en stark relation mellan varumärke och följare. I kombination med Facebook/Instagram-annonsering lyckades vi nå många potentiella biljettköpare med gott resultat. Totalt besökte närmare 25 000 besökare våra 17 olika event.
Vill du veta mer?
Kul! Skriv din mejladress i fältet nedanför. Du får svar inom 48 timmar.





Back To Top