skip to Main Content

Oh My Vlog!
Uppdragsgivare
Egmont Publishing
Tidsperiod
december 2015 - mars 2016
"Oh My Vlog! ska spegla vår målgrupps intresse. Vi har sett att sociala medier och Youtube har blivit starkare och valde att kontakta Manfred och Johannes för att fråga hur de ville att en tidning skulle se ut. De båda har planerat, utformat och gjort merparten av det redaktionella innehållet."– Christina Gustafson, Marknadschef, Egmont
Bakgrund
I mitten av 2015 blev jag och YouTube-profilen Manfred, 17 respektive 15 år, kontaktade av förlaget Egmont Publishing med ett erbjudande om att starta en helt egen tidning. I slutet av samma år släpptes första numret av Oh My Vlog! by Manfred & Johannes – en papperstidning om YouTube och sociala medier.
Uppdrag
Vi planerade tidningens innehåll, skrev artiklar och gjorde intervjuer med stöd från vår redaktör från Egmont. I tidningen fanns allt från intervjuer med internetkändisar och reportage om vloggare, till klassiska frågesidor och guider.
Resultat
Vi gjorde totalt 4 stycken 52-sidorsnummer av Oh My Vlog! by Manfred & Johannes, som såldes på bland annat ICA och Pressbyrån, och som prenumeration. Vi fick mycket positiv respons från målgruppen på sociala medier, och lanseringen av tidningen blev omskriven i branschtidningar och riksmedia. Under varumärket Oh My Vlog by Manfred & Johannes gjorde vi flera externa samarbeten, bland annat ett framträdande på Malmöfestivalen 2016 och en signering på Bokmässan i Göteborg 2016.
Vill du veta mer?
Kul! Skriv din mejladress i fältet nedanför. Du får svar inom 48 timmar.





Back To Top