fbpx skip to Main Content

Case

Kund

Tubecon International

Tjänster

Strategisk rådgivning
Kreativ konceptutveckling
Social Media Management

Projektnamn

Tubecon Sverige

Tidsperiod

januari 2016 - november 2017

Bakgrund

Tubecon är ett internationellt kommersiellt koncept som arrangerar pop up-liknande evenemang där fansen får träffa några av landets största kändisar på sociala medier. Tubecon hade premiär i Finland 2014. Formatet hade premiär i Sverige den 6 januari 2016 då närmare 5000 besökare samlades i Stockholmsmässan i Älvsjö. Hösten 2016 tog vi med oss konceptet ut i landet på turné. Totalt arrangerades 17 svenska event i 15 olika städer med över 25 000 besökare under åren 2016 och 2017.

Uppdrag

Uppdraget var ursprungligen att producera och publicera innehåll till sociala medier, bygga en följarskara och interagera med följarna. Kort därefter fick jag titeln Head of PR & Community – som även innefattade medieköp i traditionella och digitala medier, att skriva pressmeddelanden och sköta pressackreditering. Positionen innebar också kreativ konceptutveckling tillsammans med samarbetspartners (SJ, Lenovo, Försvarsmakten, Telenor, Nickelodeon) och strategisk rådgivning i form av en plats i ledningsgruppen.

Resultat

Vi fick snabbt en stor följarskara på sociala medier efter lanseringen. Efter cirka 1 år hade vi nått totalt 80 000 Instagram-följare, vilket ledde till bra engagemang och en stark relation mellan varumärke och följare. I kombination med Facebook/Instagram-annonsering lyckades vi nå många potentiella biljettköpare med gott resultat. Totalt besökte närmare 25 000 besökare våra 17 olika event.

Vill du veta mer?

Kul! Skriv din mejladress i fältet nedanför så hör vi av oss inom 48 timmar.





Back To Top