I den här guiden, som riktar sig till dig som är influencer, går vi igenom vad som krävs, hur du gör rätt och slår hål på ett par myter.
Reklammärkning är viktig för att upplysa konsumenter om att du har ett ekonomiskt incitament att publicera innehållet.
Det är också viktigt för influencers trovärdighet! Det är ingen som tjänar på det som brukar kallas för "smygreklam" i det långa loppet.
Du måste reklammärka när du har fått någon form av ersättning från företaget som står bakom det som du gör ett inlägg om. Ersättningen kan vara pengar, tjänster, kläder, utrustning eller mat. Det innebär alltså att kravet gäller oavsett om du har fakturerat annonsören 5 000 kr, fått en kostnadsfri tandblekning eller tagit emot en tröja.
Vi har försökt göra det så enkelt som möjligt och sammanfattat de viktigaste punkterna med tre enkla punkter:
Instagram har gjort det lätt att göra rätt! Instruktionerna ser lite annorlunda ut beroende på vilket format du publicerar i. Här är steg för steg-guider för respektive format:
Du måste först och främst ha ett kreatörs- eller företags-konto på Instagram. Om du inte redan har det: Gå till Inställningar > Konto. Välj Byt till kreatörskonto alternativt Byt till företagskonto. Följ instruktionerna!
Klicka på Sök. Skriv in företagets namn. Välj Lägg till till höger om företagets profilbild och namn för att ansöka. Be företaget att godkänna din förfrågan! Om du inte kan eller vill sitta och vänta kan du spara inlägget som ett utkast och komma tillbaka senare, så slipper du göra om allt.
Om företaget inte har ett Instagram-konto, eller av någon anledning inte vill aktivera sin Branded Content-funktion, kan du välja att helt enkelt inte tagga någon varumärkespartner. Det kommer då istället bara att stå "Betalt samarbete", utan något företagsnamn, över ditt inlägg, och du behöver därför förtydliga vem som är samarbetspartnern i inläggstexten.
I dagsläget finns TikToks Branded Content-funktion bara tillgänglig i vissa länder och för användare med fler än 10 000 följare.
Det betyder dock inte att det är tillåtet att strunta i annonsmärkningen, utan samma regler gäller.
Om du har tillgång till funktionen följer du dessa steg:
TikTok meddelar dessutom på sin hemsida att om man taggar t.ex. #ad eller #sponsored i sin inläggstext aktiveras Branded Content-funktionen automatiskt om man har tillgång till den. Det är dock värt att notera att det fortfarande tydligt behöver framgå vem som är samarbetspartnern.
Det finns många olika exempel på svenska influencers som har fällts för så kallad "smygreklam".
Anmälningar tas emot av branschens självreglerande organ Reklamombudsmannen som inte kan utdela något straff men däremot en fällning som publiceras. Det blir en slags vägledning för marknadsförare och kommunikatörer.
Det har också hänt att anmälningar om smygreklam har gått hela vägen till Patent- och marknadsdomstolen, som exempelvis kan döma i mål som rör brott mot marknadsföringslagen, och på så sätt utdela vitesförläggande. Det innebär att personen som döms måste betala en stor summa pengar om händelsen skulle komma att upprepas.
Han vänder sig till företag, organisationer och offentliga verksamheter som bättre vill förstå det ständigt föränderliga digitala medielandskapet. Du kan anlita Johannes för konsultuppdrag eller boka en föreläsning.