skip to Main Content

Tubecon Sverige

Bakgrund

Tubecon är ett internationellt kommersiellt koncept där fansen får möta några av landets största kändisar på sociala medier i fanträffar, paneldiskussioner och aktiviteter. Formatet hade premiär i Sverige i början av 2016 och under två år arrangerades totalt 17 svenska event med närmare 25 000 besökare, primärt i åldrarna 10-14 år. Några av samarbetspartnerna var SJ, Lenovo, Nickelodeon, Telenor och Försvarsmakten.

Uppdrag

I det två år långa samarbetet ingick en helhetslösning för pr, press, kommunikation och community med ansvar över:

  • Marknadsföring i digitiala och traditionella medier
  • Samtliga sociala medie-kanaler
  • Pressmeddelanden- & ackreditering
  • Kriskommunikation
  • Riktlinjer kring varumärke
  • Dokumentation av eventen
  • Kontakt med våra profiler

Resultat

  • 25 000 besökare. Övervägande delen av besökarna kände till Tubecon från någon av våra sociala medier och köpte biljetter efter att ha sett riktade annonser på bland annat Facebook och Instagram.
  • 80 000+ Instagram-följare. Många följare i kombination med ett bra engagemang skapade vår viktigaste marknadsföringskanal.
  • Stor medial uppmärksamhet. I stort sett endast positiva röster om Tubecon i rikstäckande medier som Aftonbladet och SVT Nyheter, såväl som lokala medier i samtliga turnéstäder.

Läs mer om Tubecon

Back To Top