Bakgrund
Tubecon är ett kommersiellt koncept där fansen får möta några av landets största kändisar på sociala medier. I mitten av 2017 fick vi en samarbetsförfrågan från Försvarsmakten. Syftet var att skapa positiv exponering för Försvarsmakten i sociala medier. Målet var att fler ungdomar skulle få upp sina ögon för en karriär inom militären. Samarbetet var det första i sitt slag och extra viktigt med tanke på den återinförda värnplikten.
Uppdrag
Vi löste utmaningen genom att tillsammans med Norrbottens Flygflottilj F21 skapade vi ett litet Tubecon-event på Flygdagen i Luleå. Besökarna fick träffa några av landets största internetkändisar i en fanträff. Dessutom fick internetkändisarna göra en minivariant av GMU (Grundläggande Militärisk Utbildning) och prova att flyga stridsflygplan. Allt fotograferades och filmades och publicerades därefter på sociala medier. I min roll som projektledare för Tubecon på Flygdagen tog jag hand om helheten; allt från bokning av influencers och kamerateam till tidsplanering och koordination av inspelningar.
Resultat
- Tre framstående ungdomsförebilder förmedlade budskapet. Internetkändisarna Amanda Edmundsson, Joel Wetzel och Big Steve skapade innehåll i sina sociala kanaler, som bland annat visade olika yrken inom Försvarsmakten.
- Försvarsmakten fick positiv exponering med stor räckvidd i sociala medier. Bilder och videos från mini-lumpen och Flygdagen spreds på Tubecon Sveriges och de medverkandes sociala medier, som når hundratusentals unga följare.
- Ett hundratal fans kom för att träffa sina idoler. Över 100 barn och ungdomar kom till Flygdagen för att ta del av fanträffen som arrangerades i samarbete med Tubecon.